lördag 10 november 2012

Dessa cupcakes

Jag har gjort en hel del cupcakes, med uppskattade är nog mina nutellacupcakes.
Jag gör vanliga choklad-muffins och när dom är färdiga så öppnar jag upp dom i mitten och häller i lite nutella, sen har jag även nutella i frostingen. Det blir ju så himla gott. Här ska ni få ett recept:

Du behöver:

Muffinsen

  1. 2 st ägg
  2. 2,5 dl strösocker
  3. 100g smör
  4. 1,5 tsk vaniljsocker
  5. 1 krm salt 
  6. 4 msk kakao 
  7. 2 dl mjöl
  8. 1 tsk bakpulver
Frostingen 
  1. Nutella
  2. Kakao 
  3. Socker
  4. Florsocker
  5. Philadelphiaost
  6. Citron
  7. Strössel
Gör såhär:
  • Vispa ägg och socker poröst
  • Blanda i det smälta smöret och alla andra ingridienser (smeten kommer bli väldigt tjock- det ska den vara)
  • Häll upp smeten i formarna, eftersom det är bakpulver så sväller dom så häll inte för mycket.
  • Grädde i 10-12 minuter på 200 grader.
  • När du tagit ut dom och dom har svalnat så gör du ett hål med hjälp av en sked i mitten av muffinsen, där du sedan fyller med nutella. Lägg sedan på "locket" igen.
  • Blanda frostingen, jag har aldrig några mått till frostingen så du får prova dig fram tills det blir bra!
Såhär har mina sett ut: 








Om man gör vanliga cupcakes med citron-smet så kan man också ha fyllning, det kan vara hallonsylt eller hackad choklad i smeten. Låt fantasin flöda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar